טיפול אדלריאני

התיאוריה האדלריאנית מבוססת על הפסיכולוגיה החיובית, האופטימית המניחה שהאדם מפרש את המציאות באופן סובייקטיבי והוא יכול להחליט, לבחור ולעשות שינוי בחייו.

מטרת הטיפול- להביא את האדם לחוש תחושת סיפוק, אמונה בכוחותיו ותפקוד מלא, מועיל ומוגשם בקהילה בשלושת מעגלי חייו: משפחה, עבודה וחברה.
בטיפול האדלריאני ההתייחסות לאדם היא התייחסות הומניסטית וחיובית, מכבדת, אופטימית ומקבלת.
תפיסת העולם האדלריאנית ושלי היא תפיסה מעודדת ואינה שיפוטית .
אני מאמינה כי בכל אדם טמון הפוטנציאל לצמיחה בריאה וליצירתיות.
התיאוריה האדלריאנית מדברת על חשיבות האיזון במעגלי החיים .מעגל המשפחה (הורות, זוגיות ), מעגל העבודה ומעגל החברה /הקהילה.
האיזון נחוץ לבריאות נפשית וליכולת התפקוד של כל אדם.

הנחות היסוד הם:

  1. כל בני האדם שווים בערכם.
  2. בני האדם הינם יצורים חברתיים הפועלים בתוך סביבה חברתית מתוך רצון להשתייך לחברה .
  3. מטרתו המרכזית של כל אדם הינה יצירת תחושת שייכות בסביבה בה הוא חי.
  4. כל אדם תופס ומפרש את המציאות באופן סובייקטיבי
  5. לכל אדם יש חופש יצירתי ויכולת בחירה .
  6. אדם שמרגיש רצוי, נחוץ , אהוב ושייך יוכל לבחור את מטרותיו למען עצמו באופן בריא ונכון יותר.

הטיפול האדלריאני מתמקד בעידוד ובעקרונות הפסיכולוגיה החיובית המחפשת את החוזקות של האדם , את המצבים יוצאי הדופן בהם חוזקותאלו באו לידי ביטוי ומעצימה אותן.
בטיפול אנחנו מתמקדים בפתיחת אפשרויות נוספות שמשרתות את מטרותיו וכן בראייה גם של האחר.כך יוכל לפתח קשרים חברתיים תורמים ומועילים לרווחתו האישית במעגלי החיים, בית, עבודה וחברה.

משך הטיפול
הטיפול האדלריאני הוא טיפול ממוקד וקצר מועד. בדרך כלל 3-6 חודשים.
אנשים חוזרים לטיפול כמה פעמים על פי הצורך על פי נסיבות חייהם.
הטיפול האדלריאני מציע למי שמעוניין לטפל במקור הבעיה באמצעות בירור הנחות היסוד שלו על העולם, על עצמו ועל החיים.
המטופל קובע את מטרת הטיפול. לפעמים זוהי מטרה נקודתית, או התמודדות עם נושא ספציפי וממוקד. לעיתים יבחר המטופל להיכנס לעומק הבעיה ולהרחיב את המודעות שלו ואת סגנון חייו.

שלבי הטיפול המרכזיים

שלב א. 

יצירת קשר ומרחב טיפולי שמבוסס על עמדה שוויונית בין המטפל והמטופל.
המטרה היא ביצירת תחושת ביטחון ואמון בקשר הטיפולי.

שלב ב. 

בדיקת סגנון החיים של האדם. על פי ההיגיון הפרטי של האדם. מהן מחשבותיו, אמונותיו על עצמו ועל העולם, מהן המסקנות שגיבש לעצמו על החיים כבר בילדותו המוקדמת.

נבדקות השאלות כגון: "מי אני?, מהו העולם?, איך אני משיג ערך ומקום בעולם?, ממה להיזהר?, מהם מקורות האנרגיה שלי? איך החיים היו צריכים להיות?".

בשלב זה נבדקות גם אפשרויות חלופיות להסתכלות על העולם תוך התייחסות לרקע של האדם. לאווירה המשפחתית בה גדל, למקום שלו במשפחה, יחסים עם ההורים, האחים, דרכי חינוך בבית ורגשי נחיתות.

שלב ג. 

לב הטיפול. התמקדות בראייה מחודשת ורחבה של המציאות ושל האדם את עצמו. הדבר מביא לשינוי רגשי והתנהגותי.

שלב ד. 

שלב האימון בו מתאמן המטופל בשינוי ההתנהגותי כאשר הוא מתבסס על השינוי הקוגניטיבי והרגשי. השינוי ההתנהגותי יבוא לידי ביטוי בשדה החברתי ובהתייחסות לאחרים המשמעותיים. בשלב זה בוחרים משימות מוגדרות, מתאמנים עליהן. בפגישות הטיפוליות דנים ומנתחים את ביצוע המשימות.
הטיפול מלווה בניתוח משותף של זיכרונות ילדות מוקדמים. זיכרונות הילדות עוזרים להבין את תפיסתו של המטופל לגבי העולם בהווה.
הטיפול הינו טיפול המשלב את החלקים הקוגניטיביים הרגשיים והתנהגותיים של האדם.
בטיפול אני מתמקדת בעקרונות שיביאו את האדם לחיים טובים יותר. עקרונות של שוויון ערך, כבוד לעצמי ולזולת, אמונה ביכולתו של האדם לבחור, לתרום ולהועיל לעצמו ולחברה.

מטרת הטיפול– להביא את האדם לחוש תחושת סיפוק , אמונה בכוחותיו, ותפקוד מלא, מועיל ומוגשם בקהילה בשלושת מעגלי חייו: משפחה, עבודה וחברה.
בסוף הטיפול יחוש האדם שיש לו יותר אומץ לנסות ולטעות, יותר מועיל, נחוץ ומשמעותי ויותר תחושת סיפוק בחייו.
האדם ישתמש בתובנות שעלו בטיפול כך שיחסיו בשלושת מעגלי החיים ישתפרו.

סגירת תפריט
צרו קשר דילוג לתוכן