טיפוח ילדים עם הפרעת קשב

 1.מתן חום ,חיבוק, אהבה, תשומת לב חיובית, חיבה , קבלה ,סבלנות.

מתוך מחקרים מהשנים האחרונות ,אם ילד נמצא בסביבה תומכת ,אוהבת  ומחבקת הוא יוכל לפתי מנגנוני התמודדות יעילים ולא בהכרח היפראקטיביות ואימפולסיביות.

 

גם אם הבעיה היא ביולוגית ,מולדת ולא נרכשת ,משפחה תומכת וסביבה רגועה עשויים לסייע לילד להתנהל נכון יותר וטוב יותר .לפתח הרגלים טובים ומנגנונים מוצלחים להתמודדות עם אתגרי החיים.

לעומת זאת הורים חסרי סבלנות ,קצרי רוח, תוקפניים או שהם עצמם בעלי הפרעת קשה ואימפולסיביים עלולים לייצר סביבה רועשת, מבולגנת, לא עקבית ולא סבלנית. הם עלולים לייצר אצל הילד מצבי לחץ וחרדה גם אם לא התכוונו לכך.

הורים רגועים ומאורגנים יצליחו לגדל ילד רגוע ומאורגן. וילד שחש כי מקבלים אותו ,מחבבים אותו  ומכבדים אותו  כאדם כישות עצמאית ,יפתח רגשות חיוביים כלפי עצמו ויהיה לו קל יותר להתמודד עם אתגרי החיים.

אפשר ללמוד להיות יותר רגועים  ויותר נינוחים. לטפח סבלנות ואורך רוח ללמוד לעשות תרגילי הרפיה  וליצור שלווה פנימית .וכשמבינים שזו טובת הילד ובכך נצליח להשיג מטרות בחיים , מתאמצים ומאמצים דרך חיים  רגועה ושלווה יותר.

2.גבולות וכללים.

הדבר המשמעותי והחשוב ביותר ליצירת תחושת ביטחון אצל הילד הוא מסגרת .

קביעות, שיגרה ,כללים ברורים, בהירות ,עקביות .תחושת הביטחון והמוגנות חשובה מאוד לילד .

מסגרת וגבולות ברורים נחוצים לילד כמו אויר לנשימה. ללא מסגרת ברורה הוא חש חוסר ביטחון, פחד, חוסר הגנה.

הגבולות אומנם יוצרים הגבלה מסוימת אבל במקביל הם יוצרים תחושת ביטחון ומוגנות שתביא אותם למימוש עצמם בבגרותם ולהיות מאושרים ומסופקים.

ילד שחי בתוך מסגרת עם כללים ברורים של מה מותר ומה לא מה מקובל ומה לא מקובל מה רצוי ומה אינו רצוי פוסע בנתיבים ברורים ,חש תחושת וודאות ובהירות. זה מאפשר לילד לעסוק בעצמו ובמטרותיו ,במקום להתמקד בוויכוח  על הכללים או בניסיון להתאים עצמו למסגרת משתנה.

השגרה מקילה על הילד ועל ההורים ומפנה מקום לטובת עניינים אחרים.

לדוגמה ילד שהתרגל לסדר ילקוט לפני השינה –מבזבז פחות אנרגיה מילד שכל בוקר נלחם עם הוריו בנושא זה. ככל שהשגרה  יותר מוצקה-כך קל לילד להתנהל בה ולהצליח. התנהלות אוטומטית היא חסכונית יותר ומאפשרת פניות להתמודדות עם נושאים אחרים.

3.מטרות

ילד עם הפרעת קשב מתקשה מאוד בהתכווננות ובעשייה ממוקדת במיוחד כשהנושא משעמם או מורכב מידי

לכן חשוב לבחור יחד אתו מטרות ויעדים שיש לו בהם עניין ולהגדיר את המטרה.

במקום מטרה כמו תלמד על מנת לקבל ציון טוב אפשר להגדיר את המטרה אתה תלמד כדי להרגיש טוב עם עצמך ,גאה בעצמך תרגיש שאתה יכול ומסוגל .

לילד קל יותר להתחבר למטרה חשובה שמעניקה לו תחושה חיובית. ככל שהמטרה תהיה ברורה – כך יהיה לילד קל יותר להתחבר אליה.

 המטרות והיעדים  צריכים להיות ברי השגה וריאליים. הילד צריך להאמין שהוא יכול ומסוגל באמת להשיג יעד זה.

ככל שהיעד מותאם יותר לילד יש סיכוי רב שהוא יצליח להשיגו וירגיש טוב עם עצמו.

4.עידוד  וחיזוק

מילה טובה ,שבח, חיזוק, תמיכה, הדגשת העוצמות והחזקות.

הורים נוטים לשים לב לכל מה שהילד לא עושה כהלכה ואילו דברים שהוא מצליח בהם – נעלמים משום מה מתשומת ליבם .אולי זה מפני שבני האדם הינם יצורים לוגיים וביקורתיים והם מפעילים תכונות אלו על עצמם ועל ילדיהם. אבל ביקורת היא קטלנית. אפילו כלבלב אי אפשר לאלף בלי ליטוף או מילה טובה .

חשוב שההורים יעודדו ויחזקו את ילדם גם כשהציון שהביא אינו טוב עליהם לחפש במודע ובמכוון נקודות עליהן יעודדו אותו כמו פה הצלחת, ראיתי את המאמץ שהשקעת, אנחנו יודעים שאתה משקיע ומתאמץ.

את ההערות החינוכיות חשוב לומר בטון רגוע ושקט ולעטוף אותן במילים מחזקות ובונות.

בטעות , הורים מאמינים כי מילים קשות ואולי עונשים יעזרו לילד ללמו . במציאות , האמת הפוכה .ילד שנוהגים בו בתקיפות ובנוקשות לומד להגן על עצמו מפני ההורים והתנהגותם המכאיבה .

האנרגיות של ילד החש מותקף ומבוקר מופנות להתגוננות במקום להיות מופנות לצמיחה , ללמידה ולהשתדלות.

הילד כועס על הוריו ומתרחק מהם בהדרגה .הוא חש מושפל ,לא יוצלח, לא אהוב ובהדרגה מאבד את האמון בעצמו.

לכן הורים יקרים, אתרו את עוצמותיו של הילד וטפחו אותם.

התמקדו במה שיש לילד .אנשים משיגים דברים ומנצחים עם מה שיש להם ולא עם מה שאין להם. דאגו שיהיו לו רזרבות של ביטחון עצמי ועוצמות. לילד עם הפרעת קשב וריכוז יש  כמו לכל ילד אחר בעולם תכונות טובות , כישרונות ייחודיים ,אישיות מלבבת ,חפשו את העוצמות ,חפשו את הטוב ואת כל הדברים שהילד טוב בהם ומבצעם כהלכה .ועודדו בכל הזדמנות.

גם הורים שבדרך כלל הם ביקורתיים או בעלי ציפיות גבוהות יכולים ללמוד להיות תומכים ומחזקים.

אפשר ללמוד חשיבה חיובית ובונה ועקרונות של התנהלות מעצימה.

5.ארגון וסדר

ילדים עם הפרעת קשב מתקשים בחשיבה והתנהלות מאורגנת המאפשרת השלמת משימות.

חשוב לסייע לילד ולהקנות לו מבנים חיצוניים .כשיש לנו משימות לבצע אנחנו מדברים אל עצמנו מין שיח פנימי שמאפשר לנו להבהיר לעצמנו את סדר הפעולות ומקדם אותנו צעד אחר צעד אל המטרה

ילד יכול ללמוד להמליל לעצמו בקול מה עליו לעשות .כך ימצא כי קל לו יותר להשלים את המשימה כהלכה מההתחלה ועד הסוף .ההמללה הקולית ממקדת את תשומת לב הילד במשימה שלפניו ומקטינה את המוסחות ואת תשומת הלב לגירויים מתחרים.

עם התארגנות והבנייה חיצונית  מאפשרים לילד לרכוש מנגנוני התמודדות והרגלים טובים ואפקטיביים הנחוצים לו כל כך.

להמשך קריאה ליחצו על הלינק:  לקבל את הילדים באהבה ב"כמוני"

 

סגירת תפריט
צרו קשר דילוג לתוכן